Ακόμα μια χρονιά ο Προϋπολογισμός της Διοίκησης του Δήμου Αμαρουσίου για το 2025, είναι κομμένος και ραμμένος με βάση τις αντιλαϊκές κατευθύνσεις της κυβέρνησης και της Ε.Ε. Πρόκειται για ένα αντιλαϊκό ,φοροεισπρακτικό προϋπολογισμό που έχει στο στόχαστρο τη λαϊκή οικογένεια, στην οποία ενιαία, κράτος και Δήμος φορτώνουν τα βάρη της καπιταλιστικής κρίσης, με την υπερφορολόγηση και την ταυτόχρονη στέρηση της από έργα, υπηρεσίες και υποδομές.
Η οικονομική καχεξία του Δήμου Αμαρουσίου, για την οποία γκρινιάζει η Δημοτική Αρχή, αλλά την αποδέχεται, οφείλεται στην πολιτική που απαλλάσσει το κράτος σε μεγάλο βαθμό απο την χρηματοδότηση των Δήμων (μείωση των ΚΑΠ κατά 68%) τα τελευταία χρόνια. Η χρηματοδότηση στην Τοπική Διοίκηση από τον κρατικό προϋπολογισμό του 2025 παραμένει στα ασφυκτικά πλαίσια της «δημοσιονομικής συμμόρφωσης». Για τους Δήμους ο κρατικός προϋπολογισμός προβλέπει 2,4 δισ. ευρώ, ενώ με βάση τις ρυθμίσεις του νόμου 3852/2010 θα έπρεπε να αποδοθούν 8,5 δισ. (διαφορά 6,2 δισ).
Εξαιτίας της υποχρηματοδότησης ενισχύεται η δυνατότητα αύξησης των ιδίων εσόδων, ενισχύοντας περισσότερο την ανταποδοτικότητα σε όλες σχεδόν τις παρεχόμενες υπηρεσίες, το κυνήγι είσπραξης φόρων και τελών από τους δημότες, τροφεία και άλλες εισφορές. Η λεγόμενη εξωστρέφεια «πάει πακέτο» με την ακρίβεια και βεβαίως δε μεταφράζεται σε βελτίωση της ζωής των εργαζόμενων, αφού προχωράει ταυτόχρονα με την ένταση της εκμετάλλευσης, τη φοροληστεία, τα ωράρια λάστιχο, τις ιδιωτικοποιήσεις και την συνεχιζόμενη εμπορευματοποίηση των πάντων.
Tα παχιά λόγια περί ανάπτυξης και ευρωπαϊκών κονδυλίων από τα οποία ωφελούνται υποτίθεται όλοι, δεν αντέχουν στην πραγματική ζωή, εκεί που το ταμείο το κάνει ο λαός. Σε κάθε περίπτωση ,για εμάς ,το πραγματικό ερώτημα δεν είναι «ναι ή όχι στην ανάπτυξη» αλλά «ανάπτυξη για ποιον», για τους επιχειρηματικούς ομίλους και μεγάλες επιχειρήσεις ή για το λαό;
Με βάση τα παραπάνω ,όπως και κάθε χρόνο ,εμείς κρίνουμε τον Προϋπολογισμό και μελετώντας τα στοιχεία του, θεωρούμε ότι παρουσιάζει μια ζοφερή κατάσταση που πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο.
Αδιάψευστος δείκτης για το πόσο αντιλαϊκός προκύπτει και ο συζητούμενος Π/Υ είναι η σχέση μεταξύ της τακτικής κρατικής επιχορήγησης (ΚΑΠ - κωδ. 06) και των τακτικών εσόδων του δήμου, που προέρχονται κατ’ ευθείαν από τις τσέπες των δημοτών. Πρόκειται για τους κωδ. Εσόδων:
03 «ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ» ύψους 17.649.962€,
04 «ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΛΟΙΠΑ ΤΕΛΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ» ύψους 7.655.582€,
05 «ΦΟΡΟΙ ΚΑΙ ΕΙΣΦΟΡΕΣ» ύψους 5.037.213€,
σύνολο 30.342.757€.
Και, επίσης, 3 κονδύλια συνολικού ύψους 7.006.859€:
1. του κωδ. 211,που αφορούν σε τακτικά έσοδα που βεβαιώθηκαν το 2024 αλλά θα εισπραχθούν το 2025 ως: «ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας» ύψους 4.786.286€,
2. «ΤΑΠ» ύψους 1.351.519€ και
3. φόρο ηλεκτροδοτούμενων χώρων – «ΦΗΧ» ύψους 869.054€.
Σύνολο: 37.349.616€.
Πρόκειται για μια χωρίς προηγούμενο αφαίμαξη αυξημένη κατά 21,3% απέναντι στην ήδη φοροληστεία του 2024!
Σε αυτή συμβάλλει καθοριστικά και το κατάπτυστο, οριζόντιο «0471.007 ΤΕΛΟΣ ΑΠΑΛΛΟΤΡΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 18 ΠΑΡ.5 ΤΟΥ Ν.3870/2010» των 0,50 €/τ.μ., ύψους 3.315.005€(!). Συμβάλλει, επίσης, η νέα ετήσια δαπάνη για τη «ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΙΜΩΝ ΥΛΙΚΩΝ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑΣ (ΥΛΙΚΑ ΠΟΥ ΠΡΟΕΡΧΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΠΛΕ ΚΑΔΟΥ) ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΥΠΟΛΕΙΜΜΑΤΩΝ ΤΟΥΣ (ΠΟΛΥΕΤΗΣ)» (κωδ. 20.6142.018) ύψους 1.154.688€ για το 2025, για τον οποίο μέχρι 31/7/2024 δεν είχε ενταλθεί τίποτα. Αποτέλεσμα της πανάκριβης σύμβασης με τη WATT ΑΕ σε συνέχεια της λεόντειας συμφωνίας με την ΕΕΑΑ ΑΕ των μπλε κάδων. Υπέρ πάντων τα κέρδη των ομίλων!
Αν συνυπολογίσουμε και τα 2.672.715€, που θα είναι η «κατά το νόμο» προσωρινή εισφορά του δήμου προς τον ΕΔΣΝΑ , το «καπέλο» της επεξεργασίας/ διάθεσης των αποβλήτων του δήμου (περί τους 40.000 τον/έτος) ανεβαίνει στα 3.827.403€, δηλ. 96,7€/τον.
Έναντι των παραπάνω δημοτικών τελών και φόρων οι ΚΑΠ(«06 ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ») προβλέπονται στα 10.752.850€ οπότε η σχέση ΚΑΠ προς τακτικά έσοδα από δημοτικούς φόρους και τέλη στον Π/Υ του 2025 είναι 1 προς 3,47! Άλλη μια πλευρά της φθίνουσας διαχρονικά πορείας των ΚΑΠ προς τους δήμους.
Ιδιαίτερη σημασία έχει και ο βαθμός κάλυψης της μισθοδοσίας του προσωπικού ύψους 22.958.129€ (κωδ. 60) από την προς τούτο, υποτίθεται, κρατική επιχορήγηση (ΚΑΠ) (10.752.850€, κωδ. 06). Στην περίπτωσή μας οι ΚΑΠ καλύπτουν μόλις το (10.752.850/22.958.129=)46,8% της μισθοδοσίας και των λοιπών δαπανών του προσωπικού. Και μπορεί μεν το ποσοστό αυτό να εμφανίζεται αυξημένο σε σχέση με τον Π/Υ του 2024 αλλά δεν παύει να καλύπτει λιγότερο από το μισό της μισθοδοσίας και συναφών δαπανών, και οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στη μείωση της υπόψη δαπάνης καθώς συνεχίζεται ακάθεκτη, και με περισσότερη ζέση από τη Διοίκηση Αμπατζόγλου, η κομμάτι – κομμάτι ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών του δήμου.
Τα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας παραμένουν βαριά για τα λαϊκά νοικοκυριά και τους επαγγελματοβιοτέχνες. Σημειώνουμε δε τη χαριστική μείωση των ανταποδοτικών τελών, που είχε αποφασιστεί τον προηγούμενο χρόνο για μια μερίδα του κεφαλαίου μειώνοντας τα πραγματικά τετραγωνικά μέτρα των επιχειρήσεών τους σε πλασματικά (2.054.620),χαρίζοντας τους με αυτό τον τρόπο αρκετά εκ ευρώ. Ενώ για τα λαικά στρώματα η αύξηση των δημοτικών τελών θα είναι 39% αν συνυπολογίσουμε το πρόσθετο τέλος των 0,50ε/τμ (1,28 συν 0,50 =1,78ε/τμ).
Σημασία, τέλος, έχει να δει κανείς και πού πηγαίνουν τα έσοδα, που περισσεύουν από τις πάγιες πληρωμές του δήμου. Την απάντηση τη δίνει το ίδιο το σώμα εξόδων του Π/Υ του 2025, εάν επικεντρώσει κανείς στους κωδικούς, που αφορούν στα προβλεπόμενα «έργα» του δήμου:
Θα διαπιστώσει αρχικά στον πίνακα «ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ ΕΞΟΔΩΝ 2025» ότι ο Π/Υ των έργων (κωδ.73) από τα 17.325.094€το 2023, όπως είχε διαμορφωθεί στις 31.7.23, έπεσε στα 14.070.452€ το 2024, μειωμένος κατά 18,8%και τώρα συνεχίζει τη βουτιά στα 11.712.975€ για το 2025με περαιτέρω μείωση κατά 16,8%!
Το ίδιο και για τις μελέτες, έρευνες και ειδικές εργασίες (κωδ.74), που από τα 4.134.622€ στον Π/Υ του 2023 έπεσε στα 2.874.126€ στον Π/Υ του 2024, μειωμένος κατά 30,5%. Για να «βουτήξει» τώρα στα1.372.289€με περαιτέρω μείωση το 2025 κατά 52,3%!
Θα διαπιστώσει ακόμη σε ένα παραφουσκωμένο Π/Υ, μόνιμο άλλωστε φαινόμενο, οι πραγματοποιούμενες δαπάνες για τα προβλεπόμενα έργα δεν υλοποιούνται ούτε κατά το μισό! Ειδικότερα, για το 2024, σύμφωνα πάντα με τις καταγραφές του Π/Υ του 2025, έναντι προβλεπόμενης δαπάνης 12.615.730€ θα πληρωθούν τελικά για την εκτέλεση των έργων 6.033.690€, ποσοστό 42,9%.
Θα διαπιστώσει, όμως, ότι υπάρχουν και χειρότερα: Ότι το ποσό αυτό κατανέμεται και στον Π/Υ του 2025 με στόχο να ανοίξει παραπέρα το πεδίο για τη ανάπτυξη της μητροπολιτικών διαστάσεων επιχειρηματικότητας στο Μαρούσι. Αφήνοντας, έτσι, απ’ έξω βασικές λαϊκές ανάγκες: Για ολοκληρωμένη αντιπλημμυρική προστασία της πόλης, για αντισεισμική θωράκιση σχολείων και άλλων δημοτικών χώρων συνάθροισης κοινού, για ορθολογική διαχείριση των αποβλήτων με τους επιβαλλόμενους όρους υγιεινής και ασφάλειας για μόνιμη εργασία και με πλήρη εργασιακά δικαιώματα για όλους τους εργαζόμενους, για εξασφάλιση ελεύθερων χώρων μέσω κεντρικών δημόσιων πόρων όπου απαιτείται, οι οποίοι αντίθετα δίνονται βορά στα κερδοφόρα επιχειρηματικά σχέδια. . Εμβληματική περίπτωση αποτελεί εδώ η «Ανάπλαση Κοινοχρήστου Χώρου Πρασίνου (ΚΧ 386) περιοχής Νέας Λέσβου του Δήμου Αμαρουσίου" ("Γήπεδο Αρίωνα" κ.ά.) βαρύνει το σχέδιο Π/Υ του δήμου με 1.000€! Πρόκειται για το έργο, που ο δήμαρχος δήλωνε ότι θα ήταν έτοιμο μέσα στο 2025!
Από τη δική μας πλευρά επαναλαμβάνουμε και πάλι ότι οι δικές μας προτεραιότητες είναι οι λαϊκές ανάγκες για ζωή με δικαιώματα. Αυτό, στο επίπεδο της τοπικής διοίκησης, σημαίνει εξασφάλιση από τον κρατικό προϋπολογισμό όλων των αναγκαίων λειτουργικών δαπανών.
Να αποδοθεί το σύνολο των πόρων που έχουν θεσπιστεί για την ΤΔ και των οφειλόμενων σε αυτή.
Να ανατραπεί το νομοθετικό πλαίσιο που καθιστά τους Δήμους πεδίο επιχειρηματικής δραστηριότητας και φοροεισπρακτικού μηχανισμού.
Να καταργηθεί κάθε είδους τοπική φορολογία.
Εξασφάλιση της λειτουργίας και ανάπτυξη νέων δημόσιων κοινωνικών δομών με σύγχρονες, δωρεάν παροχές και υπηρεσίες για όλους.
Κατάργηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας και των παραχωρήσεων στους ιδιώτες , υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων του Δήμου.
Επαρκής και άμεση στελέχωση της λειτουργίας των υπηρεσιών και δομών των Δήμων (Βρεφικοί- Παιδικοί Σταθμοί, Βοήθεια στο Σπίτι, ΚΗΦΗ, ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠ- ΑΜΕΑ, ΚΑΠΗ κλπ) με εργαζόμενους όλων των αναγκαίων επιστημονικών και άλλων ειδικοτήτων, με μόνιμη σταθερή δουλειά και πλήρη μισθολογικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα.
Κατάργηση της απαγόρευσης των προσλήψεων που επέβαλλαν οι μνημονιακές πολιτικές. Μονιμοποίηση των συμβασιούχων χωρίς όρους και προϋποθέσεις.
Διεκδικούμε γενναία χρηματοδότηση για σχεδιασμό και υλοποίηση σε κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, υποδομών και μηχανισμών δημόσιας προστασίας από πλημμύρες, πυρκαγιές, σεισμούς και άλλους κινδύνους από καιρικά φαινόμενα, ρύπανση και μόλυνση του νερού και του αέρα. Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) και αξιοποίηση των κοινοτικών κονδυλίων σε σύγχρονες κτιριακές και κοινωνικές υποδομές που να καλύπτουν όλο το φάσμα των προνοιακών, αθλητικών και πολιτιστικών αναγκών.
Αντιτασσόμαστε στη μεταφορά αρμοδιοτήτων που πρέπει να είναι στην ευθύνη του κεντρικού κράτους στην Τοπική Διοίκηση, γιατί αυτό σημαίνει διάσπαση του αναγκαίου ενιαίου χαρακτήρα αλλά και μεταφορά του κόστους στις πλάτες του λαού.
Εντείνουμε τον αγώνα για αποκλειστικά Δημόσιο Δωρεάν Σύστημα στους βασικούς Κοινωνικούς Τομείς της Υγείας – Πρόνοιας και Παιδείας με πλήρη χρηματοδότηση από το κράτος.
Σε αυτή την προσπάθεια θα συμβάλουμε με όλες μας τις δυνάμεις οι Δημοτικοί Σύμβουλοι της «Λαϊκής Συσπείρωσης».
Αποδεδειγμένα, με βάση τα ποσά που εμφανίζονται, ο Προϋπολογισμός που εισηγείστε, δεν είναι ρεαλιστικός, αλλά «ελλειμματικός», όσον αφορά στην κάλυψη των λαϊκών αναγκών με απαραίτητες υπηρεσίες και έργα.
Με βάση τα παραπάνω, αναγνωρίζοντας πλήρως τη σοβαρή προσπάθεια των εργαζόμενων των Οικονομικών Υπηρεσιών του Δήμου για τη σύνταξή του, καταψηφίζουμε τον Προϋπολογισμό που φέρατε σήμερα για συζήτηση.
Και καταγγέλλουμε το γεγονός ότι φέρατε για συζήτηση το σχέδιο του Προϋπολογισμού του 2025 ,μια ώρα πριν, την 39η -11/12/2024 ,συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής .Με αυτό τον τρόπο υποβαθμίσατε και το ρόλο της αλλά και τους ίδιους τους Δημοτικούς συμβούλους που συμμετέχουν στερώντας τους τη δυνατότητα ,για ένα τόσο σοβαρό θέμα ,να μελετήσουν ώστε να τοποθετηθούν ανάλογα.