Η διοίκηση του δήμου φέρνει προς συζήτηση στο
δημοτικό συμβούλιο τον ορισμό εκπροσώπων για τα σχολικά συμβούλια,
αναγνωρίζοντας και εφαρμόζοντας τις αλλαγές του αντιεκπαιδευτικού νόμου που
ψήφισε η κυβέρνηση της ΝΔ το κατακαλόκαιρο(Ν.4823/2021).
Το νομοσχέδιο με τον παραπλανητικό τίτλο «Αναβάθμιση
του σχολείου και ενδυνάμωση του εκπαιδευτικού» αποτελεί βαθιά, αντιδραστική
τομή στη λειτουργία και το περιεχόμενο του σχολείου. Είναι συνέχεια των
νομοσχεδίων για το Λύκειο, την Τεχνική Εκπαίδευση, την αξιολόγηση της σχολικής
μονάδας, την αλλαγή του τρόπου εισαγωγής στο πανεπιστήμιο. Αποτελεί μέρος ενός
συνολικού σχεδιασμού του αστικού κράτους που εδώ και 30 χρόνια υλοποιείται στις
χώρες της ΕΕ για την εκπαίδευση. Στόχο έχει την ολοένα μεγαλύτερη απαλλαγή του κράτους από τις
υποχρεώσεις του στη χρηματοδότηση, στη στελέχωση, στην επιμόρφωση και σε άλλες
λειτουργίες του σχολείου και την διαμόρφωση του αυριανού φτηνού, ευέλικτου
εργαζόμενου.
Σε κάθε άρθρο, σε κάθε διάταξη του νόμου γίνονται
φανερές οι αξιώσεις του κεφαλαίου για την Εκπαίδευση και η αναντιστοιχία του
νόμου με τις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες. Ανάμεσα σε άλλα πολλά με το άρθρο 107
αντιδραστικοποιείται ακόμα περισσότερο ο θεσμός των
σχολικών συμβουλίων. Μέχρι σήμερα το συμβούλιο λειτουργούσε σε επίπεδο σχολικής
μονάδας και αποτελούνταν από τα μέλη του Συλλόγου των Διδασκόντων, τα μέλη του
Δ.Σ. του Συλλόγου γονέων, τον εκπρόσωπο της Τοπικής Διοίκησης στη Σχολική
Επιτροπή και εκπροσώπους των μαθητών. Αρμοδιότητές του ήταν «η εξασφάλιση
της ομαλής λειτουργίας του σχολείου με κάθε πρόσφορο τρόπο, η καθιέρωση
τρόπων επικοινωνίας διδασκόντων και οικογενειών των μαθητών και του σχολικού
περιβάλλοντος».
Με το άρθρο 107 του νόμου δημιουργείται ένα κλειστό
και ελεγχόμενο όργανο που θα «τρέχει» όλες τις διαδικασίες του σχολείου –
επιχείρηση, της «αυτόνομης» και οικονομικά εξαρτημένης από τους χορηγούς
σχολικής μονάδας. Συρρικνώνεται ο ρόλος των εκπαιδευτικών, μετατρέποντας τους
απλά σε εκτελεστικά όργανα των άνωθεν εντολών, χωρίς ουσιαστικά δικαιώματα στο
σχολείο. Δηλαδή
υλοποιείται η εκπαιδευτική αποκέντρωση ως προάγγελος της εκχώρησης του συνόλου
των εκπαιδευτικών λειτουργιών στους Δήμους και ως επιχείρηση «άλωσης» της
δημόσιας εκπαίδευσης.
Θεωρούμε εξαιρετικά επικίνδυνη τη διάταξη του νόμου
σε σχέση με τις αρμοδιότητες του σχολικού συμβουλίου ειδικά όσο αφορά την
αντιμετώπιση των δήθεν κρίσεων που εμφανίζονται στη σχολική μονάδα. Καθώς,
με πρόσχημα δήθεν την αντιμετώπιση κρίσεων, ανοίγουν επικίνδυνοι δρόμοι για την
παρέμβαση σε αγωνιστικές κινητοποιήσεις σε ένα σχολείο, για την καταστολή
μαθητικών αγώνων και καταλήψεων, μέχρι και για παρέμβαση στα εσωτερικά ζητήματα
λειτουργίας του ίδιου του Συλλόγου Διδασκόντων, π.χ. για τη συλλογική απόρριψη
λ.χ. μιας κυβερνητικής οδηγίας, για τη συμμετοχή σε μια κινητοποίηση κ.ά.
Είναι φανερό πως η κυβέρνηση έχει στόχο να «πετάξει»
έξω από τα σχολικά συμβούλια κάθε ενοχλητική φωνή, να περιορίσει τη δυνατότητα
της συζήτησης, να μειώσει τη συμμετοχή της σχολικής κοινότητας, να μην επιτρέψει
την αμφισβήτηση των εντολών της για το σχολείο.
Για τόση ελευθερία και αυτονομία μιλάμε!
Καταψηφίζουμε το θέμα, απορρίπτουμε τον νόμο. Η πάλη
για ένα σχολείο στο ύψος των αναγκών προϋποθέτει την εναντίωση στις
αντιδραστικές ρυθμίσεις των κυβερνήσεων.
Τοποθέτηση της Δημοτικής Συμβούλου της Λαϊκής
Συσπείρωσης Αμαρουσίου Μαρίας Καρλατήρα στο Δημοτικό Συμβούλιο της Τρίτης 19/10/2021